Jaki statyw wybrać do fotografii nocnej?

Tony Worobiec w swoim poradniku „Fotografia nocna i przy słabym świetle” radzi, by zaopatrzyć się w statyw najdroższy na jaki nas stać.Coś w tym jest, bo jeśli chcemy się zająć fotografią nocną na poważnie, to statyw jest niemal tak samo ważny jak sam aparat. A to dlatego, że fotografia przy słabym świetle, a tym bardziej w ciemnościach wymaga długich czasów naświetlania. Nikt chyba nie umiałby bez najmniejszego ruchu utrzymać aparat przez minutę, a co tu dopiero mówić o sytuacji, w której musielibyśmy zastygnąć w bezruchu z aparatem w dłoni na minut  20… – koszmar.

Nie popadajmy jednak w przesadę, jeśli nawet stać nas na wiele, to musimy przyjąć parę głównych cech, jakie powinien posiadać statyw do fotografii nocnej i kierując się nimi wybrać najlepsze rozwiązanie dla siebie.

blazejCiężar – tutaj ogólna zasada jest jedna, im cięższy, tym lepszy. Nie jest to zbyt optymistyczne, bo noszenie ze sobą, prócz aparatu, dodatkowych kilogramów, nikogo chyba nie ucieszy.

Dlaczego ciężar jest tak ważny? Po pierwsze aparat podczas robienia zdjęcia nie może nawet drgnąć, profesjonalne aparaty nie są leciutkie, a więc i ich podpora musi odpowiednio ważyć, po drugie warunki atmosferyczne, jeśli statyw jest zbyt lekki, wówczas wiatr jest w stanie go nawet przewrócić albo choćby wprowadzić go w mikro drgania, które przy długim czasie naświetlania, mogą zniweczyć nasze starania.

Stabilność – część stabilności da nam już odpowiedni ciężar statywu, ale nie można zapominać o trójnogu, który musi mieć stabilną konstrukcję. Po pierwsze przy rozstawianiu powinien mieć zabezpieczenia uniemożliwiające złożenie trójnogu. Po drugie należy zwrócić uwagę na zakończenia trójnogu, które dotykają podłoża – powinny mieć dobrą przyczepność i zapobiegać przesuwaniu i rozjeżdżaniu się nóżek.

Głowica – tu głównie powinniśmy zwrócić uwagę na łatwość i stabilność mocowania aparatu. Większość głowic posiada śrubę do której wkręcamy aparat. To najczęściej spotykany system, ale czy najlepszy. Większość poradników do profesjonalnej fotografii poleca inny typ głowic tzw. głowice kuliste. Do aparatu mocujemy za pomocą śruby szybką złączkę, którą potem łatwo i  bardzo szybko mocujemy do statywu. Takie mocowanie jest nie tylko szybsze, ale również daje większą stabilność.

Na koniec jeszcze podam prosty sposób, na wybranie lepszego statywu. Jeśli jesteśmy już w sklepie i trudno nam zdecydować, który statyw wybrać, zróbmy krótki test. Poprośmy, aby do statywów sprzedawca zamontował aparaty, rozstawmy statywy i sprawdźmy, który trudniej przesunąć, który ma większą stabilność i przyczepność oraz w którym aparat jest bardziej dopasowany – i ten właśnie zabierzmy ze sobą.